Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya

Alerjik reaksiyonlar kalbi de vurabiliyor

Uzmanlar, alerjik reaksiyonların bazı durumlarda kalp damarlarını da etkileyebileceğine dikkat çekiyor. Kounis Sendromu olarak bilinen tabloda, bağışıklık sisteminin aşırı tepkisi göğüs ağrısı, nefes darlığı ve çarpıntı gibi belirtilerle ortaya çıkabiliyor.

Uzmanlar, alerjik reaksiyonların bazı durumlarda kalp damarlarını da etkileyebileceğine dikkat

Bağışıklık sisteminin bazı alerjenlere verdiği tepki, yalnızca ciltte ya da solunum yollarında değil, kalpte de ciddi sorunlara yol açabiliyor. Anadolu Sağlık Ataşehir Tıp Merkezi’nden Kardiyoloji ve İç Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Nevrez Koylan, Kounis Sendromu’nun, alerjik veya aşırı duyarlılık reaksiyonları sırasında gelişen akut koroner sendrom tablosu olduğunu belirtti.

Halk arasında “alerjik kalp krizi” ya da “alerjik anjina” olarak da bilinen bu durumun, bağışıklık hücrelerinin aktive olmasıyla ortaya çıktığını ifade eden Koylan, salınan bazı maddelerin kalp damarlarında spazma yol açabildiğini söyledi. Koylan, özellikle alerjik bünyeye sahip kişilerde ya da bilinen kalp hastalığı bulunanlarda ani gelişen reaksiyonlarla birlikte görülen göğüs ağrısının dikkate alınması gerektiğini vurguladı.

Prof. Dr. Koylan, reçetesiz satılan bir ilaç, arı sokması ya da tüketilen bazı gıdaların bu tabloyu tetikleyebileceğine işaret etti. Kounis Sendromu’nda en sık karşılaşılan belirtiler arasında göğüs ağrısı ve sıkışma hissi, nefes darlığı, çarpıntı, yaygın kaşıntı, kızarıklık ve kurdeşen yer alıyor. Bazı vakalarda tansiyon düşüklüğü, bayılma hissi ya da bilinç kaybı da tabloya eşlik edebiliyor.

Sendromu tetikleyen unsurlar arasında antibiyotikler başta olmak üzere bazı ilaçlar, ağrı kesiciler, kontrast maddeler, arı ve eşek arısı sokmaları bulunuyor. Bunun yanı sıra kabuklu deniz ürünleri, fındık, fıstık gibi yüksek alerjen içeren besinler, lateks alerjisi ve bazı kimyasal maruziyetlerin de riski artırabileceği belirtiliyor.

Kounis Sendromu’nun teşhisini zorlaştıran en önemli nedenin, alerji belirtileri ile kalp krizi semptomlarının iç içe geçmesi olduğuna dikkat çeken Koylan, tanıda EKG, troponin testleri ve bazı durumlarda ekokardiyografinin kullanıldığını söyledi. Ancak en kritik noktanın, hastanın öyküsünde alerjen maruziyetinin olup olmadığının belirlenmesi olduğunu vurguladı.

Tedavi sürecinde hem alerjik reaksiyonun baskılanmasının hem de kalp damarlarının rahatlatılmasının hedeflendiğini belirten Koylan, bazı ağır vakalarda adrenalinin hayat kurtarıcı olabileceğini, ancak Tip I Kounis vakalarında damar spazmını artırabileceği için dikkatli kullanılması gerektiğini ifade etti.

Uzmanlar, kalp ve bağışıklık sisteminin birbiriyle yakından ilişkili olduğuna dikkat çekerek, birinde yaşanan sorunun diğer sistemi de etkileyebileceğini belirtiyor. Erken tanı ve doğru müdahale sayesinde kalıcı hasar riskinin önemli ölçüde azaltılabileceği vurgulanıyor.

Reklamı Geç